Кардардын смартфонунда же болбосо тарыхтын бетинде. Келечектеги банктын орду
Заманбап адам мессенджерлерде, социалдык тармактарда жана маркетплейстерде күнү-түнү ыкчам жооп берүү менен иштөөгө интернетсиз өз жашоосун элестете албайт. Ал банктан ылдамдык жана жеткиликтүүлүктөй ошол эле көрсөткүчтөрдү күтөт (же тагыраак айтканда, талап кылат). Ийгиликтүү бойдон калуу үчүн банктар 24/7 бою дүйнөнүн каалаган жеринде кардарларды тейлөө тенденцияларын ээрчип, стандарттык филиалдардын чегинен чыгып, көрсөтүлүүчү кызматтардын спектрин кеңейтиши керек. Башкача айтканда, кардарларды санариптик тейлөө заманы эбак эле келгенин моюнга алуу керек.
Санариптик кызмат деген эмне экенин, банктар эмне үчүн бүгүнкү күндө ал чындап керек экенин жана аны кантип туура уюштуруу керектигин түшүнүү үчүн СИСТЕМАЛЫК ТЕХНОЛОГИЯЛАР компаниясынын эксперти жана аралыктан банк тутумдарынын тейлөө багытынын жетекчиси Богдан Мисевецтин маегин окууну сунуштайбыз.
Санариптик кызмат – бул банктын кардары катары колдонуучунун бүткүл жашоо циклинде банк менен минималдуу физикалык байланыштарды камтыган кызмат. Сапаттуу санариптик кызматтарды көрсөтүү үчүн банктын негизги талабы банк продуктуларынын линиясын түзүү болуп саналат. Ал колдонуучуларга түшүнүктүү болушу керек жана санариптик каналдарда жайылтууга арналган өнүмдөрдү гана камтышы керек, мында кызматкерлердин катышуусу минималдаштырылган жана бардыгы мүмкүн болушунча автоматташтырылган.
Башкача айтканда, банктар өзгөчө көңүл бурушу керек болгон эки аспект бар: санариптик каналдар жана санариптик продукт линиялары.
Бул эмне үчүн так маанилүү?
Санариптик каналдар колдонуучу үчүн да, банк үчүн да убакытты жана финансылык ресурстарды үнөмдөйт. Ар кандай себептерден улам банк чакан шаарда же айылда филиал ача албай калышы мүмкүн. Мисалы, географиялык аралыкты алалы. Заманбап банк үчүн бул потенциалдуу кардарды тейлөөдөн баш тартууга себеп болбошу керек. Толук ийгиликтүү айыл чарба бизнесин банктын бардык филиалдарынан алыс жүргүзүүгө болот. Ал эми бул бизнес масштабдоо үчүн каржылоого муктаж болуп турган учурда, бул санариптик банктар жакын жерде болот, алар бизнес ээсинин убактысын үнөмдөйт жана ал үчүн шарттарда да эң жагымдуу болот – акыры продуктту тейлөөгө кеткен чыгымдар кеңсенин ижара акысын камтыбайт.
Бул мисал санариптик кызматтар жеткиликтүүлүк маселесин кантип чечерин ачык көрсөтүп турат. Кардар үчүн 24/7 каалаган жерде иштеген онлайн сервистин жардамы менен банктын кызматтарынан пайдалануу бир топ жеңил. Албетте, көп нерсе аймактын интернет менен камтуу деңгээлинен көз каранды, бирок бүгүнкү күндө банктын филиалын табууга караганда интернетти табуу оңой болот. Демек, бардык кызматтар үчүн ылдамдык жана жеткиликтүүлүк чоң роль ойнойт.
Продукт линиясына санариптик продукцияны гана киргизүү заманбап адамдын психологиясын, анын жүрүм-турум үлгүлөрүн жана адаттарын эске алат. Адамдар оор чечимдерди кабыл алууну жактырышпайт, андан да көп адамдар аракет кылууну жактырбайт. Эски форматтагы банк продуктулары көп сандагы вариацияларга ээ. Ушундан улам, банктын өзү үчүн аларды колдоо кыйынга турат (IT деңгээлиндеги процесстер), андан тышкары, акыркы кардар үчүн тандоону кыйындатат. Колунда смартфону бар колдонуучу банктын адисине кайрылбастан ылайыктуу товарды тандоо дээрлик мүмкүн эмес, бул жалпысынан товардан баш тартуу пайызын жогорулатат. Анткени, кардар түшүнбөгөн нерсе менен алек болгусу келбейт. Санариптик каналдар да масштабдуу маселелерди чечүүдө негизги ролду ойнойт. Эгерде банктын бизнес модели өсүүгө жана жаңы кардарларды тартууга багытталган болсо, анда банк кардар менен өз ара аракеттенүүнүн санариптик каналынан жакшыраак жардамчы таба албайт. Заманбап программалык камсыздоо өсүп келе жаткан кардар базасына көйгөйсүз масштабдоого мүмкүндүк берет жана негизинен түндүк кубаттуулуктарды көбөйтүүнү гана талап кылат.
Тренддер жөнүндө.
Тренддердин бири – белгисиздик. Баары өзгөрөт, бир нерсени алдын ала айтуу кыйын болуп калат. Ошондуктан, банктар ар дайым баары өзгөрөт деп даяр болушу керек. Мындан коркпош керек, анткени өзгөрүү мезгили – мүмкүнчүлүктөр мезгили. Сиз колдонуучуларды талдап, тез арада пайда болгон муктаждыктарга жооп берген жогорку сапаттагы жаңы өнүмдөрдү түзө алышыңыз керек.
Биринчи тенденциядан келип чыккан экинчи тенденция, ал тургай, банктар үчүн талап да - бул ылдамдык. Эгерде сиз өзгөрүүлөргө тез жооп бербесеңиз, анда сиз түбөлүк тарыхтын барактарында гана кала аласыз. Банктар кардарлардын пайда болгон муктаждыктарына көңүл бурбай, алардын продуктыларына жана кызматтарына сын көз караш менен мамиле кылууну этибарга албай, курчап турган дүйнөдөгү өзгөрүүлөргө көңүл бурбай, ошону менен атаандаштарынан артта калган мисалдар көп.
Продукциянын ребрендингине карата кыймыл да бар, мында эски товар колдонуучуларга башкача бурчтан көрсөтүлөт жана колдонуучулар аны жаңылык катары кабыл алышат. Мында «Buy now, pay later» («Азыр сатып ал, кийин төлө»). Чынында, кызмат көптөн бери бар жана «керектөө кредити» же «бөлүп төлөө» деген тааныш аталыштарга ээ. Коомдо «кредит» термини терс мааниге ээ жана ар бир адам «кредиттерден» качууга аракет кылат, бирок «Buy now, pay later» кызматы ырахат менен пайдаланылат.
Банктар үчүн гана эмес, актуалдуу болгон дагы бир дүйнөлүк тенденция экологиялык тазалык болуп саналат. Үзгүлтүксүз, бирок электрондук түрдө документтер менен иштөө кагазды колдонууну азайтат. Ал эми жалпысынан - чөнтөгүңдөн уюлдук телефон алып, банктын кардары болгондон кийин, эмне үчүн машине менен бир жакка барыш керек?
Андан ары эмне болот?
Перспективдүү багыттардын бири – үй-бүлөлүк банкинг. Бул таптакыр жаңы багыт деп айтууга болбойт, анткени банк ишинин бул түрүн ишке ашыруу аракеттери буга чейин да бар. Ал мындан ары кандай формада болот – аны банктар чечет, бирок идея өнүгөт.
Жасалма интеллект бизде көпкө каларын да моюнга алышыбыз керек. Бул багыт өнүгүп жатат жана жасалма интеллект, албетте, көп артыкчылыктарга ээ. Ал узак мөөнөттүү келечекте кандайча колдонулат, бул ачык суроо, бирок азыр биз аны кантип колдонууну үйрөнүшүбүз керек, анткени анын потенциалдуу колдонуу чөйрөсү абдан чоң.
Мүмкүнчүлүгү чектелген адамдардын иштөөсү жана кабыл алуусу үчүн интерфейстердин болушу чечүүнү талап кылган актуалдуу көйгөй болуп саналат. Жеткиликтүүлүк бардыгы үчүн болушу керек жана ал трендге айланышы керек. Шаарлар тоскоолдуксуз чөйрө принцибинде модернизацияланууда, анда санариптик каналдардагы мындай тоскоолдуктардан эмне үчүн арылбайт?
Ошондой эле, банктар сөзсүз түрдө кибер коркунучтарга каршы күрөшүүгө даярданышы керек. IT технологиялардын өнүгүшүн, эсептөө мүмкүнчүлүктөрүнүн өсүшүн жана ылдамдыгын эске алуу менен банктын IT тармагындагы коопсуздук деңгээлин тынымсыз талдап туруу зарыл. Аларды бузууга көп убакыт кеткендиктен 10-15 жыл коопсуз деп эсептелген алгоритмдер мындан ары андай деп эсептелбейт. Санариптик коопсуздук – бул банктын стратегиясында биринчи орунда, эң көп дегенде кардарга болгон сүйүүдөн кийин экинчи орунда турушу керек пункт. Анткени, эгер сиз азыр жумшагыңызды камсыз кылбасаңыз, анда хакерлер аны «коопсуздандыра» алат.
Биз кардарлардын суроо-талаптары абдан көп болуп жаткан мезгилде жашап жатабыз жана банк менен өз ара аракеттенүүнүн санариптик каналдарын канчалык көп адамдар колдонсо, банктын бардык инфраструктурасына жүк ошончолук чоң болот. Ал эми баары туура иштелип чыккан болсо, масштабдоо абдан жөнөкөй болушу мүмкүн жана биздин өнүмдөрдү иштеп чыгуучу заманбап стек бизге чечимдерди чексиздикке чейин кеңейтүүгө мүмкүндүк берет. Бул пункт менен эски чечимдер, ошондой эле коопсуздук боюнча, ачык-айкын маселелер бар, анткени эскирген стек жана чечимдерге көз карандылык ушунчалык курч болуп, эреже катары, жоготуусуз масштабдоо мүмкүн эмес. Мындай банктар үчүн санариптик брендди куруу – бул жөн гана таза аба.
Өз кезегинде, учурдагы банктык кардарларды тейлөө процесстерин модернизациялоо үчүн сиз биз менен байланышсаңыз болот, анткени «СИСТЕМАЛЫК ТЕХНОЛОГИЯЛАР» буга чейин бирден ашык санариптик брендди курган жана биз тажрыйбабыз жана экспертизабыз менен абдан пайдалуу боло алабыз.