Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү  кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу бүгүнкү күндө Борбор Азия өлкөлөрү үчүн негизги көйгөй болуп саналат. Бул тууралуу Евразия өнүктүрүү банкынын башкы экономисти Евгений Винокуров кытайлык "Цзинцзи Жибао" гезитине жазган колонкасында билдирди.

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу, Винокуровдун айтымында, транспорттук чыгымдардын жогору болушуна жана жеткирүү чынжырларынын алсыздыгына алып келет. Экономист бул маселени Пекиндин "Бир алкак, бир жол" демилгесин өнүктүрүү менен чечсе болот деген пикирде.

Борбор Азия Кытайды Европа жана Жакынкы Чыгыш өлкөлөрү менен байланыштырган эл аралык транспорт коридорлорунун кесилишинин борборунда жайгашкан. Акыркы 10 жылдын ичинде Борбор Азия Кытай — Европа — Кытай багытында транзиттин тез өнүгүп келет. 2013-жылдан 2022-жылга чейин Борбор Азия, биринчи кезекте Казакстан аркылуу транзиттик контейнердик поезддердин саны 200 эсеге өскөн: ташылган контейнерлердин көлөмү 681 миңди түзүп, жалпы баасы 30 млрд доллар болгон.

Акыркы алты жылда Казакстан, Азербайжан жана Грузия аркылуу өткөн Транскаспий багыты боюнча контейнердик жүк ташуу көлөмү дээрлик төрт эсеге — 9 миңден 33 миң TEU чейин өскөн. Кытай менен Перс булуңунун өлкөлөрүнүн ортосундагы жүк ташууну уюштуруу үчүн Түндүк — Түштүк транспорт коридорунун чыгыш багыты да иштелип жатат.

Борбор Азияны кантип транспорттук түйүнгө айландырса болот? ЕӨБ Евразиялык транспорт алкактарынын терминин жана концепциясын иштеп чыкты. Ал Борбор Азия өлкөлөрү менен эң маанилүү рыноктордун ортосундагы соода-экономикалык байланыштарды камсыз кылуучу кеңдик жана меридиалдык эл аралык транспорт коридорлорунун жана каттамдарынын өз ара байланышкан тармагын өнүктүрүүгө, ошондой эле Кытайды, Европаны жана Жакынкы Чыгышты бириктирген коридорлордун транзиттик потенциалын ишке ашырууга багытталган.

Евразиялык транспорттук алкактын негизин эл аралык транспорт коридорлору түзөт. Анын Борбор Азия өлкөлөрү үчүн өзгөчө мааниси деңизге чыгууну камсыз кылуу, транспорттук чыгымдарды азайтуу жана бул өлкөлөрдүн ИДПсынын өсүү темпине жылына 1.5%га чейин кошумча салым кошуу болуп саналат.

Башкача айтканда, транспорттук алкактын мааниси жалпысынан Евразия мейкиндигинде жана анын ичинде Борбор Азияда Чыгыш-Батыш жана Түндүк-Түштүк огун бириктирген эффективдүү транспорттук "скелетти" түзүү зарыл. Борбор Азия аркылуу өткөн бул жолдор олуттуу экономикалык синергияга мүмкүндүк берет.

"ОПОП менен Борбор Азияны байланыштыруунун кийинки маанилүү кадамдарына каржы секторундагы байланышты, тагыраак айтканда, финансылык кызматтар жана чек ара төлөмдөрүн жогорулатуу кирет. Кытайдын трансчегаралык банктык которуулар төлөм системасы (CIPS) дүйнөлүк төлөмдөрдө юанга болгон суроо-талаптын өсүп жаткан шартында дүйнө жүзү боюнча популярдуулукка ээ болууда. Борбор Азия банктары да CIPS системасына кошулган. Ошого карабастан, транспорттук байланыш бардык тараптардын кызыкчылыктарына шайкеш келген эң маанилүү артыкчылык бойдон калууда", - деп айтылат гезитте.

Мындан тышкары окуңуз

Араван районунда 9 социалдык объект ишке берилди

Араван районунда 9 социалдык объект ишке берилди

Араван районунун 90 жылдык мааракесине карата билим берүү, спорт, медицина жана өндүрүш тармактарында 9 жаңы социалдык объект ачылды президенттин Ош облусундагы өкүлчүлүгү “Кабар” маалымат агенттигине билдирди. Ишканаларды ачуу салтанатына министрлер кабинетинин төрагасынын биринчи орун басары Данияр Амангелдиев катышып онлайн форматта бир убакта объекттерди пайдаланууга берүүгө старт берди. Бул күнү ишке

Бишкектин кайсыл даректеринде көмүр бар?

Бишкектин кайсыл даректеринде көмүр бар?

Жылытуу мезгилине карата Бишкек шаарынын тургундары үчүн быйыл жалпы 240,2 миң тонна көмүр даярдоо пландалганын мэриядан билдиришти. Учурда 159,43 миң тонна көмүр даярдалып, план 66,3%га аткарылган. Бүгүн мэриянын Отун-энергетикалык комплекси департаменти, Энергетика министрлиги, Жаратылыш ресурстары, экология жана техникалык көзөмөл министрлиги, Муниципалдык инспекциянын өкүлдөрү менен биргеликте бардык

Кампалык инфраструктуранын өнүгүшү жагынан Борбор Азия алдыда

Кампалык инфраструктуранын өнүгүшү жагынан Борбор Азия алдыда

Евразия өнүктүрүү банкы Евразия чөлкөмүндө кампалык инфраструктура өнүгүүсү жагынан Борбор Азия менен Түштүк Кавказ лидер экенин маалымдады.  Болжолдуу малыматтар боюнча Казакстан, Кыргызстан, Тажикстан, Түркмөнстан  жана Өзбекстандын кампалык фонду 2025-жылы 2,7 млн чарчы метрден 2040-жылга чейин 19,6 млн чарчы метрге чейин кеңейет. Бул 7 эсе чоңоет дегенди билдирет.  Оптимисттик

Global Atomic Quiz – 2025: Бишкекте жаштар атомдук илим боюнча күч сынашты

Global Atomic Quiz – 2025: Бишкекте жаштар атомдук илим боюнча күч сынашты

Бүгүн Бишкектеги Инновация борборунда ядролук физика жана технология боюнча билимди жайылтууга арналган Global Atomic Quiz – 2025 эл аралык викторинасы болуп өттү. Иш-чара «Росатом» мамлекеттик корпорациясынын колдоосу менен уюштурулуп, студенттерге заманбап технологиялар тууралуу билим берүү максатында өткөрүлдү. Global Atomic Quiz дүйнөнүн 70тен ашык өлкөсүнөн катышуучуларды бириктирген, жаштар арасында илимий билимге кызыгууну