Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү  кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу бүгүнкү күндө Борбор Азия өлкөлөрү үчүн негизги көйгөй болуп саналат. Бул тууралуу Евразия өнүктүрүү банкынын башкы экономисти Евгений Винокуров кытайлык "Цзинцзи Жибао" гезитине жазган колонкасында билдирди.

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу, Винокуровдун айтымында, транспорттук чыгымдардын жогору болушуна жана жеткирүү чынжырларынын алсыздыгына алып келет. Экономист бул маселени Пекиндин "Бир алкак, бир жол" демилгесин өнүктүрүү менен чечсе болот деген пикирде.

Борбор Азия Кытайды Европа жана Жакынкы Чыгыш өлкөлөрү менен байланыштырган эл аралык транспорт коридорлорунун кесилишинин борборунда жайгашкан. Акыркы 10 жылдын ичинде Борбор Азия Кытай — Европа — Кытай багытында транзиттин тез өнүгүп келет. 2013-жылдан 2022-жылга чейин Борбор Азия, биринчи кезекте Казакстан аркылуу транзиттик контейнердик поезддердин саны 200 эсеге өскөн: ташылган контейнерлердин көлөмү 681 миңди түзүп, жалпы баасы 30 млрд доллар болгон.

Акыркы алты жылда Казакстан, Азербайжан жана Грузия аркылуу өткөн Транскаспий багыты боюнча контейнердик жүк ташуу көлөмү дээрлик төрт эсеге — 9 миңден 33 миң TEU чейин өскөн. Кытай менен Перс булуңунун өлкөлөрүнүн ортосундагы жүк ташууну уюштуруу үчүн Түндүк — Түштүк транспорт коридорунун чыгыш багыты да иштелип жатат.

Борбор Азияны кантип транспорттук түйүнгө айландырса болот? ЕӨБ Евразиялык транспорт алкактарынын терминин жана концепциясын иштеп чыкты. Ал Борбор Азия өлкөлөрү менен эң маанилүү рыноктордун ортосундагы соода-экономикалык байланыштарды камсыз кылуучу кеңдик жана меридиалдык эл аралык транспорт коридорлорунун жана каттамдарынын өз ара байланышкан тармагын өнүктүрүүгө, ошондой эле Кытайды, Европаны жана Жакынкы Чыгышты бириктирген коридорлордун транзиттик потенциалын ишке ашырууга багытталган.

Евразиялык транспорттук алкактын негизин эл аралык транспорт коридорлору түзөт. Анын Борбор Азия өлкөлөрү үчүн өзгөчө мааниси деңизге чыгууну камсыз кылуу, транспорттук чыгымдарды азайтуу жана бул өлкөлөрдүн ИДПсынын өсүү темпине жылына 1.5%га чейин кошумча салым кошуу болуп саналат.

Башкача айтканда, транспорттук алкактын мааниси жалпысынан Евразия мейкиндигинде жана анын ичинде Борбор Азияда Чыгыш-Батыш жана Түндүк-Түштүк огун бириктирген эффективдүү транспорттук "скелетти" түзүү зарыл. Борбор Азия аркылуу өткөн бул жолдор олуттуу экономикалык синергияга мүмкүндүк берет.

"ОПОП менен Борбор Азияны байланыштыруунун кийинки маанилүү кадамдарына каржы секторундагы байланышты, тагыраак айтканда, финансылык кызматтар жана чек ара төлөмдөрүн жогорулатуу кирет. Кытайдын трансчегаралык банктык которуулар төлөм системасы (CIPS) дүйнөлүк төлөмдөрдө юанга болгон суроо-талаптын өсүп жаткан шартында дүйнө жүзү боюнча популярдуулукка ээ болууда. Борбор Азия банктары да CIPS системасына кошулган. Ошого карабастан, транспорттук байланыш бардык тараптардын кызыкчылыктарына шайкеш келген эң маанилүү артыкчылык бойдон калууда", - деп айтылат гезитте.

Мындан тышкары окуңуз

Эмен сейил багындагы фонтан реконструкцияланып жатат

Эмен сейил багындагы фонтан реконструкцияланып жатат

Бишкек шаарынын мэриясынын Капиталдык курулуш башкармалыгы тарабынан Эмен багындагы фонтанды реконструкциялоо иштери жүргүзүлүүдө. Бул тууралуу шаардык мэриядан кабарлашты. Бүгүнкү күндө үч чөйчөк жана үч колонна үчүн бардык армокаркастар даярдалды. Кийинки монолиттик бетондоо иштерин жүргүзүү үчүн опалубканы онотуу иштери уланууда. Жогорку чөйчөк толугу менен куюлуп бүттү, калган чөйчөктөр түздөн-түз ордунда куюлат.

Бюджеттин салыктык кирешелери быйыл 410,5 млрд сом болду

Бюджеттин салыктык кирешелери быйыл 410,5 млрд сом болду

2025-жылы республикалык бюджеттин салыктык кирешелери 410,5 млрд сомду түзөрү такталган республикалык бюджеттин долбоорунда көрсөтүлгөн. Салыктарды чогултуу боюнча божомол мурда бекитилген республикалык бюджеттеги баштапкы планга салыштырмалуу 13,8%га, башкача айтканда дээрлик 50 млрд сомго көбөйтүлдү. Бул өсүштүн эң чоң үлүшүн бажы төлөмдөрүнүн, киреше салыгынын (анын ичинде кен казуучу компаниялардын

Бишкекте келерки жылы 34 мектеп курулат

Бишкекте келерки жылы 34 мектеп курулат

МинКаб төрагасы Адылбек Касымалиев Жогорку Кеңештин жыйынында кийинки жылы өкмөт Бишкек шаарында 20 мектеп курарын жана Сауд өнүктүрүү фондунун эсебинен дагы 14 орто мектептин имараты салынарын билдирди. Жаңы мектептер көбүнчө Бишкектин тегерек четиндеги жаңы конуштарда курулары айтылды. Касымалиев андан тышкары келерки жылы аймактардагы авариялык абалдагы мектептердин ордуна жаңысын куруу жана

Быйыл электр энергиясын колдонуу өндүрүүдөн 1 млрд кВт/саатка көп болгон

Быйыл электр энергиясын колдонуу өндүрүүдөн 1 млрд кВт/саатка көп болгон

"Экономиканын ылдамдап жатышы электр энергиясын колдонуу динамикасында көрүнүп жатат: биз өндүрүштү жетиштүү деңгээлде көбөйтө албай жатабыз", — деди бүгүн, 23-декабрда, Министрлер кабинетинин төрагасынын орун басары Бакыт Торобаев "Биринчи радио" эфиринде. Анын айтымында, быйыл электр энергиясын колдонуу өндүрүштөн 1 млрд кВт/саатка ашып кеткен — бул экономикалык активдүүлүктүн өсүшүн