Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү  кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу бүгүнкү күндө Борбор Азия өлкөлөрү үчүн негизги көйгөй болуп саналат. Бул тууралуу Евразия өнүктүрүү банкынын башкы экономисти Евгений Винокуров кытайлык "Цзинцзи Жибао" гезитине жазган колонкасында билдирди.

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу, Винокуровдун айтымында, транспорттук чыгымдардын жогору болушуна жана жеткирүү чынжырларынын алсыздыгына алып келет. Экономист бул маселени Пекиндин "Бир алкак, бир жол" демилгесин өнүктүрүү менен чечсе болот деген пикирде.

Борбор Азия Кытайды Европа жана Жакынкы Чыгыш өлкөлөрү менен байланыштырган эл аралык транспорт коридорлорунун кесилишинин борборунда жайгашкан. Акыркы 10 жылдын ичинде Борбор Азия Кытай — Европа — Кытай багытында транзиттин тез өнүгүп келет. 2013-жылдан 2022-жылга чейин Борбор Азия, биринчи кезекте Казакстан аркылуу транзиттик контейнердик поезддердин саны 200 эсеге өскөн: ташылган контейнерлердин көлөмү 681 миңди түзүп, жалпы баасы 30 млрд доллар болгон.

Акыркы алты жылда Казакстан, Азербайжан жана Грузия аркылуу өткөн Транскаспий багыты боюнча контейнердик жүк ташуу көлөмү дээрлик төрт эсеге — 9 миңден 33 миң TEU чейин өскөн. Кытай менен Перс булуңунун өлкөлөрүнүн ортосундагы жүк ташууну уюштуруу үчүн Түндүк — Түштүк транспорт коридорунун чыгыш багыты да иштелип жатат.

Борбор Азияны кантип транспорттук түйүнгө айландырса болот? ЕӨБ Евразиялык транспорт алкактарынын терминин жана концепциясын иштеп чыкты. Ал Борбор Азия өлкөлөрү менен эң маанилүү рыноктордун ортосундагы соода-экономикалык байланыштарды камсыз кылуучу кеңдик жана меридиалдык эл аралык транспорт коридорлорунун жана каттамдарынын өз ара байланышкан тармагын өнүктүрүүгө, ошондой эле Кытайды, Европаны жана Жакынкы Чыгышты бириктирген коридорлордун транзиттик потенциалын ишке ашырууга багытталган.

Евразиялык транспорттук алкактын негизин эл аралык транспорт коридорлору түзөт. Анын Борбор Азия өлкөлөрү үчүн өзгөчө мааниси деңизге чыгууну камсыз кылуу, транспорттук чыгымдарды азайтуу жана бул өлкөлөрдүн ИДПсынын өсүү темпине жылына 1.5%га чейин кошумча салым кошуу болуп саналат.

Башкача айтканда, транспорттук алкактын мааниси жалпысынан Евразия мейкиндигинде жана анын ичинде Борбор Азияда Чыгыш-Батыш жана Түндүк-Түштүк огун бириктирген эффективдүү транспорттук "скелетти" түзүү зарыл. Борбор Азия аркылуу өткөн бул жолдор олуттуу экономикалык синергияга мүмкүндүк берет.

"ОПОП менен Борбор Азияны байланыштыруунун кийинки маанилүү кадамдарына каржы секторундагы байланышты, тагыраак айтканда, финансылык кызматтар жана чек ара төлөмдөрүн жогорулатуу кирет. Кытайдын трансчегаралык банктык которуулар төлөм системасы (CIPS) дүйнөлүк төлөмдөрдө юанга болгон суроо-талаптын өсүп жаткан шартында дүйнө жүзү боюнча популярдуулукка ээ болууда. Борбор Азия банктары да CIPS системасына кошулган. Ошого карабастан, транспорттук байланыш бардык тараптардын кызыкчылыктарына шайкеш келген эң маанилүү артыкчылык бойдон калууда", - деп айтылат гезитте.

Мындан тышкары окуңуз

“Кыргызфармациянын” аудитинде бюджеттик жана эсептик кемчиликтер аныкталды

“Кыргызфармациянын” аудитинде бюджеттик жана эсептик кемчиликтер аныкталды

Эсептөө палатасы 2024-жылдын 1-январынан 31-декабрына чейинки мезгилде Саламаттык сактоо министрлигине караштуу “Кыргызфармация” ишканасынын ишмердүүлүгүнө аудит жүргүздү. Бул тууралуу ведомствонун маалымат кызматынан билдиришти. Ишкана мамлекеттик медициналык уюмдарды жана калкты жеткиликтүү баада дары-дармек жана медициналык буюмдар менен камсыз кылуу максатында иштейт. Анын 2024-жылга карата бюджети 4,99 млрд сом кирешежана 4,84

"МЧОИлерди шашылыш колдоо" долбоору 11 981 ишкананы 146, 94 млн долларга каржылады

"МЧОИлерди шашылыш колдоо" долбоору 11 981 ишкананы 146, 94 млн долларга каржылады

"Микро, чакан жана орто ишканаларды шашылыш колдоо" (МЧОИ) долбоорунун жыйынтыктары 19-декабрда Каржы министрлигинде өткөн тармактык форумда талкууланып, ага тиешелүү мамлекеттик мекеме өкүлдөрү, ишкерлер катышканын Economist.kg сайты жазды. Сайттын маалыматы боюнча, иш-чарага Президенттин администрациясынын, Жогорку Кеңештин, эл аралык каржы институттарынын, банктардын өкүлдөрү жана программанын түз бенефициарлары болгон ишкерлер

Кыргызстандагы 98 000 жаран насыя алууга өзүнө-өзү тыюу салды

Кыргызстандагы 98 000 жаран насыя алууга өзүнө-өзү тыюу салды

2025-жылдын 1-ноябрында жарандардын финансылык коопсуздугун камсыздоого багытталган жаңы механизм “Насыя алууга өзүнө-өзү тыюу салуу” системасы ишке киргизилген.  Ошондон бери алдамчылардын курмандыгы болуудан сактанууну туура тапкан жарандардын саны күн санап өсүүдө. Улуттук банктын басма сөз кызматынын маалымдагандай, 1-ноябрдан 19-декабрына чейинки мезгил аралыгында 98 003 адам «Түндүк» мобилдик тиркемеси аркылуу кредит алууга

Садыр Жапаров Япониянын императору Нарухито менен жолугушту

Садыр Жапаров Япониянын императору Нарухито менен жолугушту

Бүгүн, 19-декабрда Президент Садыр Жапаров Японияга болгон расмий сапарынын алкагында Япониянын императору Нарухито менен жолугушту. Жолугушуунун жүрүшүндө тараптар достук мамилелерди бекемдөө, маданий-гуманитардык кызматташтыкты өнүктүрүү жана эки элдин ортосундагы түшүнүшүүнү кеңейтүү маселелерин талкуулашты. Президент сапарында Осакадагы ЭКСПО-2025 Бүткүл дүйнөлүк көргөзмөсүндө Кыргызстандын Улуттук павильонуна алтын сыйлык ыйгарылганын белгиледи. Ошондой эле Япониянын технологиялары,