Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Борбор Азия өлкөлөрү континенттин эң маанилүү  кесилишине айланышы керек — ЕӨБ

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу бүгүнкү күндө Борбор Азия өлкөлөрү үчүн негизги көйгөй болуп саналат. Бул тууралуу Евразия өнүктүрүү банкынын башкы экономисти Евгений Винокуров кытайлык "Цзинцзи Жибао" гезитине жазган колонкасында билдирди.

Деңизге чыгуу мүмкүнчүлүгүнүн жоктугу, Винокуровдун айтымында, транспорттук чыгымдардын жогору болушуна жана жеткирүү чынжырларынын алсыздыгына алып келет. Экономист бул маселени Пекиндин "Бир алкак, бир жол" демилгесин өнүктүрүү менен чечсе болот деген пикирде.

Борбор Азия Кытайды Европа жана Жакынкы Чыгыш өлкөлөрү менен байланыштырган эл аралык транспорт коридорлорунун кесилишинин борборунда жайгашкан. Акыркы 10 жылдын ичинде Борбор Азия Кытай — Европа — Кытай багытында транзиттин тез өнүгүп келет. 2013-жылдан 2022-жылга чейин Борбор Азия, биринчи кезекте Казакстан аркылуу транзиттик контейнердик поезддердин саны 200 эсеге өскөн: ташылган контейнерлердин көлөмү 681 миңди түзүп, жалпы баасы 30 млрд доллар болгон.

Акыркы алты жылда Казакстан, Азербайжан жана Грузия аркылуу өткөн Транскаспий багыты боюнча контейнердик жүк ташуу көлөмү дээрлик төрт эсеге — 9 миңден 33 миң TEU чейин өскөн. Кытай менен Перс булуңунун өлкөлөрүнүн ортосундагы жүк ташууну уюштуруу үчүн Түндүк — Түштүк транспорт коридорунун чыгыш багыты да иштелип жатат.

Борбор Азияны кантип транспорттук түйүнгө айландырса болот? ЕӨБ Евразиялык транспорт алкактарынын терминин жана концепциясын иштеп чыкты. Ал Борбор Азия өлкөлөрү менен эң маанилүү рыноктордун ортосундагы соода-экономикалык байланыштарды камсыз кылуучу кеңдик жана меридиалдык эл аралык транспорт коридорлорунун жана каттамдарынын өз ара байланышкан тармагын өнүктүрүүгө, ошондой эле Кытайды, Европаны жана Жакынкы Чыгышты бириктирген коридорлордун транзиттик потенциалын ишке ашырууга багытталган.

Евразиялык транспорттук алкактын негизин эл аралык транспорт коридорлору түзөт. Анын Борбор Азия өлкөлөрү үчүн өзгөчө мааниси деңизге чыгууну камсыз кылуу, транспорттук чыгымдарды азайтуу жана бул өлкөлөрдүн ИДПсынын өсүү темпине жылына 1.5%га чейин кошумча салым кошуу болуп саналат.

Башкача айтканда, транспорттук алкактын мааниси жалпысынан Евразия мейкиндигинде жана анын ичинде Борбор Азияда Чыгыш-Батыш жана Түндүк-Түштүк огун бириктирген эффективдүү транспорттук "скелетти" түзүү зарыл. Борбор Азия аркылуу өткөн бул жолдор олуттуу экономикалык синергияга мүмкүндүк берет.

"ОПОП менен Борбор Азияны байланыштыруунун кийинки маанилүү кадамдарына каржы секторундагы байланышты, тагыраак айтканда, финансылык кызматтар жана чек ара төлөмдөрүн жогорулатуу кирет. Кытайдын трансчегаралык банктык которуулар төлөм системасы (CIPS) дүйнөлүк төлөмдөрдө юанга болгон суроо-талаптын өсүп жаткан шартында дүйнө жүзү боюнча популярдуулукка ээ болууда. Борбор Азия банктары да CIPS системасына кошулган. Ошого карабастан, транспорттук байланыш бардык тараптардын кызыкчылыктарына шайкеш келген эң маанилүү артыкчылык бойдон калууда", - деп айтылат гезитте.

Мындан тышкары окуңуз

Айыл чарба министрлиги QR-код аркылуу кайрылуу системасын ишке киргизди

Айыл чарба министрлиги QR-код аркылуу кайрылуу системасын ишке киргизди

Суу ресурстары, айыл чарба жана кайра иштетүү өнөр жайы министрлиги жарандардын кайрылууларын тез кабыл алуу жана натыйжалуу тескөө максатында жаңы онлайн инструмент – QR-код аркылуу кайрылуу системасын иштеп чыкты. Бул тууралуу Айыл чарба министрлигинин басма сөз кызматынан билдиришти. Эми ар бир жаран "Түндүк" тиркемеси аркылуу QR-кодду сканерлеп, өз сунушун

Э.Чечейбаев: Кыргызстандыктар дарыга өтө көп каражат коротууда

Э.Чечейбаев: Кыргызстандыктар дарыга өтө көп каражат коротууда

Кыргызстандыктар дарыга өтө көп каражат коротушат, ошондуктан дарыканалардын санын кыскартуу зарыл. Бул тууралуу саламаттык сактоо министри Эркин Чечейбаев “Кабар" маалымат агенттигине берген маегинде билдирди. Министрдин айтуусунда, он жыл мурун жүргүзүлгөн изилдөөнүн жыйынтыгы бүгүн да өзгөрүүсүз бойдон калган. Мамлекет саламаттык сактоого канча каражат бөлсө, жарандар дагы ошол деңгээлде дары-дармекке акча

“Кытай–Кыргызстан–Өзбекстан” темир жолу боюнча үч тараптуу талкуу өткөрүлдү

“Кытай–Кыргызстан–Өзбекстан” темир жолу боюнча үч тараптуу талкуу өткөрүлдү

20-ноябрда "Кытай–Кыргызстан–Өзбекстан" темир жол долбоорунун жүрүшүн талкуулоо боюнча үч өлкөнүн өкүлдөрү жолугушту. Бул тууралуу Транспорт жана коммуникациялар министрлигинин маалымат кызматынан билдиришти. Жолугушууга Кыргызстандын Транспорт жана коммуникациялар министри Абсаттар Сыргабаев, Өзбекстан Республикасынын транспорт министри Илхом Махкамов жана Кытай тараптан атайын өкүлдөр катышты. Иш-чарада тараптар долбоордун учурдагы абалын

Кыргызстан, Казакстан жана Өзбекстан суу-энергетикалык кызматташуу боюнча макулдашты

Кыргызстан, Казакстан жана Өзбекстан суу-энергетикалык кызматташуу боюнча макулдашты

Алматы шаарында Казакстан Республикасынын энергетика министри Ерлан Аккенженовдун төрагалыгы алдында Кыргызстан, Казакстан жана Өзбекстандын суу-энергетикалык ведомстволорунун жетекчилеринин жыйыны өттү. Бул тууралуу Энергетика министрлигинин басма сөз кызматынан билдиришти. Жолугушууга Казакстандын суу ресурстары жана ирригация министри Нуржан Нуржигитов, Кыргызстандын энергетика министри Таалайбек Ибраев, Өзбекстандын энергетика министри Журабек Мирзамахмудов, Өзбекстандын суу чарба министри